24.12.12

review : body shop oil free balancing foundation

Assalamualaikum.

Ni semua mesti mood2 cuti kan. facebook pun asyik gambar pegi penang la, bandung la. amboi na...jeles i..aku jugak yang keja T____T

Anyway, harini aku nak review satu liquid foundation dari body shop yang diberi nama oil free balancing foundation. basically dari nama pun boleh detect yang foundation ni khas untuk kulit belakang kuali a.k.a kulit berminyak macam aku. liquid foundation selalunya tak digalakkan for oily skin,tp foundation ni water based so seswai la.

Ni ha ghopenye foundation tersebut. rega dalam internet rm69.00 katenye http://www.thebodyshop.com.my/make-up/face/oil-free-balancing-foundation


calit sket kasi nampak kaler. yang ni kaler 05. make sure korang tny org body shop kaler apa yg seswai dengan kulit korang.


So.. foundation ni bagi aku live up to it's expectation la..memang menyerap minyak..ekceli, sangat2 menyerap minyak! haha. tak pernah2 kulit aku kering, lepas pakai foundation ni terus kering.plus, dia tahan sampai 12 jam jugak la.

Coverage boleh tahan rata..senang nak absorb..tapi make sure pakai moisturizer,kalau tak, akan nampak powdery.

But! ada satu masalah dengan foundation ni. kalau boleh, korang jangan bagi muka korang kena air. langsung tak boleh. lol. aku dapat tau pasal let down foundation ni masa nak ambil wuduk. kena je air terusss meleleh foundation ni. menitik-nitik abes turun. memang water based habes lah. so kalau hujan je cepat-cepat cari perlindungan. haha

Pros :

  • Menyerap minyak. memang sangat sesuai dengan oily skin
  • Coverage medium to full. quite pleasing result
  • Price. for liquid foundation, harga ni dikira agak berpatutan
  • Color foundation agak lebih kurang sama dengan kulit. so x nampak mcm ko masuk opera cina.

Cons :
  • Water based. kalau kena air terus hilang.
  • Sangat messi. er i mean messy. kalau kena air memang meleleh abes

Would I buy this again? unfortunately no. aku memang sangat2 tabik spring dengan teknologi oil free dia. mmg serap minyak. tapi payah la kalau setiap masa nak kena jaga jangan kena air. tisu toksah cakap la berkotak kotak guna kalau terkena air. so kalau korang nak beli foundation ni, er.. make sure korang jangan menangis. kang buruk make up :P 

till next time~

No comments:

Post a Comment