24.4.11

insecurity.

megan fox hot giler kan? like seriously. aku rasa bukan laki jerk,pompuan pon setuju dengan kenyataan ni.every boy wants her and every girl wants to ber her ;)

tapi sehot megan fox pun, dier pun penah ckp camni:


fuhh. kalo org dah giler lawa mcm tu pun boleh ckp camni, apetah lagi kite org2 kebanyakan ni kan..

aku sejak dari skolah rendah x penah comel. masuk darjah 5-6,stat kuar jerawat yg banyak. malu giler kalo setiap kali orang tego pasal jerawat batu aku. sampai la skolah menengah. orang lain sebuk overshadow sesama sendiri, aku jadi shadow je. haha. dengan kulit gelap berjerawat and spek nerd abes, mmg aku the typical, classic geek la kat skolah..jenis yang slalu gak score tp x penah dpt perhatian. sampai satu tahap tuh,aku tak tahan tgk muka aku, so aku terai mcm2 jenis ubat jerawat moden dan traditional..drpd tea tree oil smpai ke daun jambu batu, tomato,kulit kayu manis kat dapo mak aku pun jadi bahan eksperimen..haha..tapi still x berjaya gak. pastu aku terai bedak sejuk bomoh mne tah..pkai2 tros dier x nak tanggal..jadi cam penyakit kulit lak sbb nmpk muka aku ade tomok eh tompok putih. so mak aku pun bwk la aku pegi jumpe pakar kulit sebab dah kronik sgt. dia bagi ubat makan ngan sapu n pencuci muka. pkai tu baru la muka aku ok sket. sumer org notice kot..siap tny doktor mne aku pegi kan..haha..but aku still nerd cam tu la jugak.

form 5,aku kena demam campak. lepas baik, parut di muka penuh giler. confidence masa tu boleh kata hampir ke tahap 0 la jugak. jalan menunduk je..nk pandang org, takut org tgk muka aku. baju pun semua stok gelap2 jer,x nak tarik perhatian org. time ni,mmg aku paling anti keluar ke mana2. family aku ajak keluar pon kalo boleh aku carik alasan x nak pegi.aku jugak paling benci lalu satu koridor kat skolah nih..sebab kena lalu kelas yg ramai lelaki dan bising..ada sorang tu slalu gak bagi salam,tapi ak x penah jawab. sebab aku rasa cam dier x ikhlas pun bg salam,just nak permainkan aku je (derh. padahal bagi salam je kot. hahahaha.)
so,zaman high school aku mmg xde la nak jadi diva ke,popular ke. hot stuff jauh sekali. tgk org lawa2,hensem2 pun dari jauh je ;(

masa uni pun same gak. kalo tangkap gambar,muke aku la yg gelap,berminyak semua. haha. masa tu,aku jenis x kisah pasal penampilan coz of "sape nak tgk aku je pun?" dan "muka kalo dah huduh buat camne pun tak guna gak.." punye mindset. org nak minat jauh sekali. org rejek byk la. lol. sampai satu zaman renaissance aku (cewah) sebab aku minat sorang bdk ni (skang dah langsung x minat.rse sgt klako bile pike2 balik.hahaha) so aku pun mule la wat makeover itu ini. eksperimen sana sini. t-shirt tukar ke blaus/dress..seluar carik yg cantik2 sket..kasut pun mula pkai high heels.mekap sket. x ley blah. haha. tapi ye la dah nama pon eksperimen,kadang2 tu jauh tersasar la dr target. baju x matching ngan seluar la, mekap ntahpape la. bole tak dulu beriya giler mekap eyeshadow kaler2; ikut kaler baju.lepas tu ade satu tahap tu aku ske pkai lipstick merah terang. gahahahaha. gilos.

But bila dah lama2,pandai la sket nak tata rias diri kan. sikit je la,x byk.at that time,baru aku prasan yg org mule puji2 aku cantik. dan aku jadi sgt 'culture shock'. haha. seryes. kalo org puji aku kan..selalunya aku akan tend to cakap "eh,xdelah...x lawa pon.." instead of 'time kasih..' aku akan menolak pujian,or worse, aku akan tiba2 tercakap pasal kelemahan dri yg lain, like ble org puji "muke ko berseri lah arini..foundation baru?" aku tiba2 tercakap plak, "aah.ssh gler nak carik foundation yg kena dengan kulit..sebab liang roma aku besar sangat.." motip? haha. Walaupun outer dah berubah,aku still the 17 year old with her low self esteem..and that, my friend, is still my insecurity..even now..

Tapi aku sedang dlm proses blajar sayang diri sendiri la,telling myself yg aku lawa. bukan pasal masuk bakul angkat sendiri ke ape..tapi self love tu mesti ade. sket je la,to gain confidence dan self-respect. kalo byk2 kang riak namanya. so pada korang yg ade low self esteem cam aku,be presentable. rias la diri sket2, bukan utk org lain,tapi utk diri sendiri. then rajin2 la nengok cermin (terutama bile time 'one of those ugly days' yg korang rse semua x kena. pkai mekap tebal seinci dengan baju paling lawa dalam lemari pun still rasa huduh giler) pastu carik point kat muka yg ko rse lawa..kalo hidung ko penyek,puji la mate ko yg bundar, kalo kulit x bpe nak lawa, puji rambut yg lebat..so on so forth. x payah tunggu org nak puji ke ape,ckp kat diri sendiri sudah.then sambil tu dgr la lagu bruno mars. prasan sendiri2 dalam bilik. hiu2 ;P

p/s: pink also has this great song about self love. i like this line, "you're so mean when you talk about yourself;you are wrong" don't be mean to yourself. chillax and be pretty ;)

No comments:

Post a Comment