21.5.10

make up tips for girls. er ye la. xkan for boys pulak.

oh. sebelum korang flame aku dgn ayat-ayat seperti, "eh eh. diri sendiri pun x reti mekap, nak kasi tips lak.." atau lain-lain komen yang sewaktu dengannya..ni aku nak gtau yang tips di bawah adalah dari workshop yang aku attend yakni Clinique dan bodyshop..so kalo x jadi mekap salahkan derang..haha

1. memilih kaler eye shadow


Banyak gadis2 dilema kalo gi kaunter mekap kan..salu sangat berkira-kira nak beli kaler oren ke, kuning air ke, kelabu taik a****g ke, bla3..salu terbeli sebab mcm lawa; tp test2 kat mata mcm x lawa plak..mengikut kata org Clinique, "the best eye show color that suits you is the one that is similar to you vein's color.." maknanya puan2, sila lihat warna nadi di tangan puan2..kalo ungu maka ungu lah kaler nya..kalo hijau maka beli lah kaler hijau..dan seterusnya lah..mane aku nak tau kaler nadi sorang2

2. memilih kaler blusher


Ni pun pak cik kat Clinique cakap.. (helo..pak cik? bajet muda pulak :P) kalo nak pilih kaler blusher; puan2 dikehendaki menggenggam satu tangan berkali-kali, satu tangan lagi picit tangan yang digenggam tadi sampai tangan menjadi kemerah-merahan. (er..korang paham x ni..aku pun kurang paham ape yg aku tulis.lol) pastu bila dah nampak kaler; pastikan igt kaler tu..sebab that's the most suitable color for ur cheek.

3. apply foundation


Orang Body Shop cakap...derang la cakap..bukan aku cakap ek..kalo nak apply foundation; apply dari atas ke bawah...aku x igt sebab apa ntah...korang wat je la..lol. pastu kalo nak buang makeup plak; dari bawah ke atas..sebab nak hilangkan semua excessive makeup tuh..


tu je la kot...renung-renungkan dan selamat mekap! :P

3 comments:

  1. tolong aku pilih kaler. xreti laaa orrrr da buta kaler kot. haha

    ReplyDelete
  2. salam..thniah anda telah menerima 1 tag..sila jogging ke cni untuk maklumat lanjut!! http://highnessfiq.blogspot.com/2010/05/3-in-1-cepat-padat.html

    ReplyDelete