6.1.10

ada apa dengan jenama?


"aku pakai beg Louis Vuitton."

"kasut aku Monolo Blahnik tau."

"muka aku tak tahan mekap murah macam Elianto ko. Sebab tu aku pakai Lancome."

So what?! Ade aku kesah?
Lantak la ko nak pakai cap ayam ke; kambing ke; tapi x perlulah kot nak jaja cerita macam ni. Kalo ko cakap ko pakai semua range SK-II yg rega 700++ sebulan pon; berlambak lagi orang kat luar sana yang pakai benda sama. Nak bangga apanya?

Aku paham kalo ada orang yang brand conscious; sebab selalunya barang ori ni kualiti dia memang bagus. Ye la; PVC contohnya kalo gilap macam mana pon xkan boleh sama taraf dengan kulit. Sebab tu la rega ratus2. Lagipun, kalo pakai barangan branded, ko akan rasa lebih konfiden. Ini memang betol. Sebab aku pon penah la rasa pakai sekali dua (tu pon dengan baucer. uhuk); memang best bila baju yang ko tengok kat majalah misalnya, tersarung di badan.

Tapi aku x brape paham kalo ade orang nak kutuk2 orang yg pakai jenama 'biasa' atau yang xde jenama. Itu kehendak dan kemampuan masing2; bak kata pepatah ukur baju di badan sendiri (ye aku nak masok jugak peranan munshi aku) Mana ko tau dia nak simpan duit nak pergi melancong ke, nak kawin ke, bla3 ke. Dan FYI, banyak jenama yang claim 'Made in Italy' tapi hakikatnya 'Made in Bangladesh/China/Thailand' sebab nak turunkan labor cost. So x perlulah berbangga-banggaan.

ZzZzz.

4 comments:

  1. yeahhh!setuju dengan benda di atas~alaa..pki la jenama apa-apa pun la..asalkan berfungsi weyh..ko beli yg brand2 pun..tapi kalo yg tak brand fungsi die same taraf dengan yg brand, tak ke membazir name nye tuh? other people can buy the same thing with the branded things just only the price is difference!hahaha.aku penah buat post ala-ala mcm ko nih. sebab aku bengan dgn org yg bangga brng2 mahal.aku x bangga pown brng mahal dowh.bangga barang murah ade ar.hahahah

    ReplyDelete
  2. aku mmg bgga brg murah. seyes.
    dpt beli brg yang function die same je yg dgn mahal. padahal lawa gak. siap boleh beli 5-6 bijik brg tuh compared tu brg mhl. haha. xpyh la berangan lagi kot.

    aku ni suke melawa. suke shopping. suke kasut. suka material. tp dat doesnt mean that i am high maintenance. its on my own effort tho.

    apa2 pon, sume tu taste org. jgn riak dan takbur sudahlaaaa

    ReplyDelete
  3. belilah barangan buatan malaysia!~haha..

    lps nh kalo ade org kutuk2 kite pki brg murah kite cili je mulut bliau. huh.

    ReplyDelete
  4. peah: betol tu! aku pon kalo dpt barang murah tapi lawa; gila bangga~ maknanya aku pandai memilih dan menawar harga~ :P

    rahmah: yup. nak riak watpe kan. barang je pon.

    sur: sokong sokong!! sokong jugak usul tersebut! haha

    ReplyDelete