29.9.09

nur kasih la pulak.

banyak orang dok sebuk2 soh aku tgk ceta nih. geng2, adik aku, even kazen aku yg laki pun ckp best. tapi aku malas sebab dah smpai berbelas-belas episod. dah la aku ni jenis pembaca/penonton yg lambat; pause memanjang (most of the time bukan sebab berfikir, tp sebab blur. lol)
Makanya, kesempatan balik awal ke utp (hari ini dalam sejarah ye. muka ni mmg jarang2 kelihatan di waktu cuti panjang) digunakan sepenuhnye..bukan untuk buat fyp ye, sebaliknya marathon nur kasih episod 1 - 17 (-______-")

xpe, at least aku blajar sket2 dr cite nih (nak sedapkan hati..uhuk~)
bila aku tau je pengarah dier khabir bhatia, maka aku pun paham la knape org ske tgk. even yg x bape layan cite melayu mcm aku ni pun tgk jugak. like other 'fresh' directors (for example afdlin shauki, allahyarham yasmin ahmad, etc.) he's running away from the usual cliche' plot. of course la still ade part2 tu here and there, but xdela meleret-leret mcm kebanyakan cite melayu. Asek cita pasal projek juta2, dilema datin2 dan datuk2, rampasan kuasa, syarikat muflis, cite hantu tahyul ZzZzzzz...lagi satu, camera angle dier pun lagi best drpd filem2 yg kononnya makan belanja juta2.

Actually plot cite dier lebih kurang sama je ngan cite lain. Kawin paksa -> tajuk popular for novel-novel cinta. x caya gi cek. Tapi khabir pandai twist dgn memasukkan elemen keislaman dalam nur kasih. Topik yg kira2nya menjadi perbualan hangat merata dunia. Sana sini org bercakap pasal keganasan Islam. So, di sebalik cinta Adam ngan Nur Amina, khabir try nak sampaikan mesej yg Islam x radikal; cuma pemikiran sesetengah org Islam je yg quite extreme (eg: kariah masjid yg tegur Aidil bila dier nak tukar buku2 lama) Jadilah org2 mcm kawan Katrina yg tak tahu menahu pasal org Melayu dan Muslim; kutuk2 dan benci ngan Islam. Dari watak Adam pun kite boleh belajar yg xde manusia yg dilahirkan baik dan beriman. Sume tu dtng dr hati yg ikhlas (ece. aku dah mcm ustazah ni ape kes :P )

Ok la. aku nak gi memajukan diri sendiri pulak. Satu hari x buat hape keje pun, layan series je D:

3 comments:

  1. yay! kite da khatam nur kasih :P
    now its time to work! :P

    ReplyDelete
  2. hahahahaha..

    (npe ntah ak glak tp ak pun da trpengaruh tgk nur kasih gk -_-")

    ReplyDelete
  3. rahmah : yes!! satu pencapaian yg boleh dibanggakan...huhuhu..mari2..

    sur : ...ar? (ye2..mari menjadi pendonlod ttp nur kasih bersama-sama..)

    ReplyDelete