6.5.13

Ho Chi Minh City Trip! Hari 1

Must. Write. Something.

Bulan lepas aku dengan mak, ayah plus kawan mak aku pegi Ho Ho Ho Chi Minh,Vietnam
Aku dah lama beli tiket time sale air asia so 4 orang dapat rm700 kot. again, tenkiu airasia~

Kitorang sampai Tan Son Nhat Airport dalam pukul 2 waktu tempatan tak silap. Boleh tahan senang jugak nak masuk HCMC, tak mcm Bandung la kena isi borang declaration bagai. keluar2 airport nak carik teksi..mak aih..awat ramai sangat kanak2 ribena ni..semua dok pegang sepanduk,kadbod bagai..sah la ada retis nak datang (...akukah retis tersebut?) dari pukul berapa depa duk melangut tak tau la.

Turned out yang nak datang tu super junior baq hang..dapat la tgk retis kpop in person (er maksud aku dalam van)

Untuk teksi, keluar airport terus menghala ke kiri. tip 1 : tip ni penting. baca kat mana-mana blog pun akan ada tip ni yakni kalau nak ambik teksi, yang boleh dipercayai ialah teksi vinasun (kaler putih macam dalam gambar) dengan mai linh (hijau) untuk tidak ditipu. tidak pasti kesohihan cerita ini, tapi takkan aku nak try2 pegi ambik teksi lain plak kan...sebagai langkah keselamatan, ikut je tip ini.

Lepas tu check in hotel. kami ambik Hotel Lan Lan 2 sebab baca good review kat blog (tip 2: selalu2 lah baca blog travel sebelum travel untuk tau hotel mana yang best, provide makanan halal, etc.) not bad la hotel ni, kat HCMC ni rata-rata aku tgk hotel berlambak..especially kat belah ben thanh..try carik kat sepanjang Nguyen An Nihn street..ada jugak hostel2 untuk backpackers tapi kalau kome2 bawak femily, idok le sesuai sebab jauh bebenor dengan pasar Ben Thanh..Ben Thanh ni ialah syurga membeli-belah di kalangan makcik2 sebab depa jual kain, barangan lakuer, telekung, baju kurung, bla3 semua dengan harga murah. murah di sini adalah contohnya kain english cotton ko boleh dapat dalam rm20 sepasang..sepasang ye bukan semeter..sebab tu la HCMC ni seswai kalau hampa nak bawak femily...mak2 terutamanya....mak aku siap suruh beli tiket flight lagi padahal time tu kat HCMC lagi, boleh?..haha..tu siang. kalau malam ada pasar malam pulak, lagi la murah. 4 malam kat sini, tiap2 malam pegi pasar malam. haha.

Sebab hari pertama sampai petang, so takde apa sangat la kecuali pegi pasar malam ben thanh. hari tu jugak kami book tour package untuk city tour dengan Mekong River Tour (seorang USD9 untuk 2 tour)

Hari kedua, pi jalan-jalan sekitar HCMC. (tip 3: kalau dengan kawan2, aku rasa korang boleh jalan kaki je sebab tempat2 dia tak jauh mana pun but make sure ada bawak peta dan jaga barang2 korang. tapi kalau dengan family, dinasehatkan ambik la tour ye) mula2 pergi war remnants museum..tempat ni aku rasa wajib pegi kalau kat HCMC. worth it bayar 15,000 VND sebab cool giler kat kat luar muzium ada keta kebal, machine gun, heli, dengan kapal terbang vintage ala2 zaman pearl harbour....semua milik tentera US (just imagine teknologi dia ada masa tu pun dah hebat..skang lagi la kan..tsk) lagi satu ko boleh tgk gambar2 masa perang, siap ada replika penjara dengan guillotine bagai..seram siot (fakta: antara cara penyeksaan kpd banduan2 adalah masukkan air sabun sampai kembung lepas tu pijak perut.. D: *gulp*) keluar je terus rasa insap...terus rasa macam Malaysia best gilerrr sebab aman damai...huhuhu i love Malaysia! #tibah

Lepas tu depa bawak pi rasa kopi vietnam kat kedai mana tah..one thing aku perasan kalau ikut tour, derang selalu stop tempat yang derang jual barang2..kopi lah, biskut lah, macam2 lah. xpe la derang pun susah kan..ikut korang la nak beli ke tidak. tapi kopi vietnam best! serius! aku tak suka minum kopi tapi kopi vietnam memang best! cubalah hari ini! (tip 4 : ni nak jadi ustazah sat..kalau beli kopi tu tengok2 la label ye..fatwa dah ckp xleyh makan kopi luwak jadi kalau peket ada gambaq musang jangan beli..haipp jangan! letak balik!)

Pastu shopping lagi..kali ni kat Cho Ben Tay kat Chinatown..kain2 dia lagi murah dari kat Ben Thanh! so kalau nak beli banyak2 harus pegi tempat ni...diingatkan jaga beg tangan anda dari diragut..

Kedai membuat barangan lakuer..bla3 depa terang camna buat bla3..pastu tengok kat dalam..boleh tahan lawa gak..tapi tak leyh ambik gambar..hek ele kerek...terus tak jadi nak beli apa2 kat sini..

Pastu pegi temple mana tah...bese2 je temple tu aku pon tak paham pasaipa depa bawak..saja nak isi masa lapang kot.. Lunch kitorang kena jalan kaki sendiri cari makanan halal sebab bas berenti tempat tak halal...sob..tak patut..so kalau korang dpt cari tour yang halal lagi ok..tak payah susah2 kena carik sendiri pulak tempat makan..zzz

Then gerak ke Reunification Palace..basically tempat ni dulu istana presiden ke camtu la..then presiden tu kena bunuh..then bla3..then bila pihak jahat dengan pihak baik berbaik, depa buat meeting kat sini..pastu aku tertido dalam bas time tour guide terangkan..haha.

Next stop, Notre dame Church...boleh tahan lawa gereja ni sebab material dia dari perancis...patut la nampak lain bebenor dengan bangunan lain..boleh la berlagak macam dah pernah pegi Paris kat sini..haha

Then last stop yakni Post Office..hek eleeee pegi jauh beribu batu nak gi pos opis jeee..amendeee..eh post office dia lawa la...classic sangat..aku suka!

Owh satu lagi ni bangunan cantik tapi tengah tutup sebab renovation. ni aku tak pasni bangunan apa sebab sekali lg aku tertidoq time guide bgtau. google lah. haha.

Dah la sikit2. esok aku sambung hari ke-2 ye. kalau rajin la. kalau tak rajin bulan depan aku sambung..

1. d ho chi minh mana nak cari makanan halal?

2. Di sekitar pasar ben tanh sangat banyak..antarannya basiroh,serai,vn halal dll.boleh tengok kat sini http://www.zabihah.com/c/Ho-Chi-Minh-City+306