17.8.12

Iklan hari raya Bernas yang bernas

credit to http://syahrulzaman.blogspot.com


Korang wajib tengok iklan ni kalau belum tgk. memang ada pengisian. takdelah mcm sesetengah iklan yang ntahpape. contoh: iklan cosmopoint. nak iklan pasal pusat pembelajaran tapi dok menyanyi menari bagai. pastu lagu kalau sedap xpe. ni mengundang kegelian..urgh D:

Er berbalik kpd iklan tadi..iklan ni pasal 2 org budak dari rumah anak yatim,ahmad dgn fizi. sebab nak raya,ramai la bebudak yg balik kampung, rumah mak aatau bapak atau sedara-mara..tapi fizi yg cacat penglihatan x balik sebab dia anak yatim piatu.. *lap air mata* lepas tu si ahmad ni dok tgk gmbr mak dia,jadi fizi cadangkan derang melawat mak ahmad. macam2 la berlaku masa derang nak pegi segamat,rumah si ahmad,sebab tu tajuk iklan dia "the journey"..part last paling sedihhhh :'(

Tiba2 aku teringat lebih kurang 2 tahun dulu,aku baru masuk petronas. masa induction,kitorang ramai2 pegi satu rumah anak yatim kat bukit beruntung. tolong cat rumah,baiki apa yg patut.rumah derang ni mmg x secantik rumah anak yatim yg aku biasa nmpk sebab individual punya sumbangan,bkn kerajaan atau kepunyaan mana2 institusi. budak2 ada la dlm 20 org lebih.lepas dah abes semua aktiviti gotong royong,sukaneka,kitorang makan la ramai2. lepas tu aku suapkan sorang budak dalam umur 3 tahun. masa suap tu,aku tiba2 tak dapat tahan air mata. aku terfikir budak ni baru 3 tahun,tapi mak dia dah tak ada nak suapkan dia nasi. dia tengok je aku nangis,tapi riak muka dia mcm biasa je. lagi la aku menangis. budak tu lebih kuat daripada aku yang dah 20 tahun lebih. semoga Allah menempatkan ibu bapa dia di kalangan orang soleh,dan moga dia sentiasa berbahagia..  

Banyak pengajaran yang kita boleh dapat dr seorang anak yatim. patutlah Allah sangat lindungi anak2 ni. Rasulullah S.A.W sendiri pun anak yatim piatu. insyaAllah kalau berkesempatan,moh le kita melawat anak-anak yatim. habis2 pun derma la. peringatan kepada diri sendiri jugak :)

p/s: Selamat Hari Rayaaa

No comments:

Post a Comment